HTML

Konzol Játékok és PC Játékok

Konzol és Pc játékok blog. Friss hírek és újdonságok minden játékról egy helyen. A legújabb játékok pc-re és konzolokra (ps2, ps3, wii, psp, xbox, nintendo ds)

Friss topikok

Linkblog

Archívum

RPG Maker története

MMORPG 2010.05.17. 11:47

Ebben a cikkben egy viszonylag tág képet kaphattok arról, hogy miként is alakult a sorsa az RPG Maker játékfejlesztő szoftver kezdetektől fogva.

RPG Maker, bizony jól sejtitek hogy ez a név egy maker-t, azaz készítőt takar. Ezekkel a maker-ekkel főleg RPG típusú játékokat lehet készíteni (mármint eredetileg erre tervezték őket), de mint tudjuk az emberi képzelet és akarat nem ismer határokat, így született már jópár olyan játék is, amely bár ezzel a programcsaláddal készült, nem mondható kifejezetten RPG-nek.

Alapvetően grafikus program, de az utolsó két verzióban már lehetőség volt script-ekkel tovább bővíteni a program adta lehetőségeket. Még az első három verzió ingyenesen (azaz freeware) letölhető, addig az utolsó kettőért már fizetnünk kell (de cserébe az ezekkel elkészült játékainkat már mi magunk is árulhatjuk pénzért).

Főleg fantasy típusú játékokat (kicsit manga beütéssel) tudunk készíteni benne, de természetesen ha mi nem ilyet szeretnénk, akkor letölhetünk a netről számtalan már kész rajzot (chipset, charset, stb.), vagy ha nincs a mi ízlésünknek megfelelő, akkor akár rajzolhatunk is. A készítő(k) térképeket rajzolnak, eseményeket (trigger-eket) írnak, valamint az adatbázist szerkesztik (ill. a késöbbi verziókba már script-et is írhatnak), így nagyjából ennyiből áll össze egy játék elkészítése.

Az RPG Maker-rel készített játékok alapból 2D-sek és izometrikusak, de ennek ellenére rengetek lehetőség rejlik bennük. Továbbá egy (elég bénácska) install maker is helyet kapott benne, amivel a játékunk elkészülte után egyetlen telepítő fájllá tudjuk összecsomagolni az elkészült művünket.

Eredetileg a programot Japánban az ASCII cég fejlesztette SNES-re. Japánul az RPG Maker-t RPG Tsukūru-nak nevezik. Ez egy összemixelt szóból ered, amelnyek első része a tsukuru (készíteni, létrehozni), míg második fele a tsūru (eszköz) szóbol áll (készítő eszköz, találó mix).

Az első résznek az RPG Tsukuru Dante 98 nevet adták 1992. decemberében. Ezt követte az RPG Tsukuru Dante 98 II amelyet már NEC PC-9801 laptopkra készítettek, míg ahhoz hogy otthoni PC-n is elfusson egy Dante elnevezésű emulator kellett.

Az RPG Maker 95 már kifejezetten Microstoft Windows alá készült (csakúgy mint a továbbiakban felsoroltak is) és sokkal nagyobb felbontást (320x240), valamintt élesebb sprite-okat vonultatott fel.

Az RPG Maker 2000 (más néven RM2k) mind a mai napig a legkedveltebb az összes maker közül. Újítás a 95-höz képest (nyilván a felbontás méretén kívül) az, hogy sokkal több adatot volt képes egyszerre egy készülő projektben tárolni. Mondok egy példát: a maximálisan beállítható tileset-ek száma 5000 volt!

Ez után következett az RPG Maker 2003 (RM2k3 vagy RM2k/3), a 2000 nagy riválisa, amelyet már az Enterbrain cég adott ki. Rengetek újsondágot tartalmazott, mint pl. az is, hogy az RM2k-ban elkészített játékainkat felismerte a program (míg ez visszafelé már nem működött) és le is játszotta!

Továbbá egy új harcrendszert is kaptunk az RM2k-ban már megtapasztalt front view-tól (azaz szemben állótól) teljesen eltérőt a side view (azaz oldalról látható) harcrendszert. Valamint érdemes még megemlíteni, hogy ez volt az első olyan verzió, amely támogatta az mp3 fájlformátumot is.

Az RPG Maker XP (RMXP), amelyet szintén az Enterbrain adott ki, az első olyan Maker amely a Ruby elnevezésű programkódot használja. 1024x768-as felbontás miatt, sokkal részletesebb sprite-ok kerültek a programba, így tényleg gyönyörű pályák elkészítése válhatott valóra.

Továbbá a legnagyobb újítás a Ruby Game Scripting System (RGSS) bevezetése, amellyel gyakorlatilag átírhatjuk a teljes RMXP-t. Script-eléssel bármit elérhetünk a játékunkban amit csak akarunk (programozói tudás nyilván kell hozzá). Helyet kapott még a programban egy random map generátor, amellyel főleg dungeon-öket érdemes készíteni, mert így sokkal gyorsabb (bár nem olyan szépen kivitelezett, mintha hosszú órákon át készítettük volna).

Végül, de nem utolsó sorban elérkeztünk a széria eddigi utolsó PC-re is kiadott darabjához, az RPG Maker VX-hez (RMVX), amelyet ismét az Enterbrain készített el nekünk. 2007. decemberében jelent meg Japánban, 2008. februárjában pedig Amerikában (írhattam volna azt is, hogy nyugaton) és igen nagy várakozás előzte meg. Az RMVX-et szerintem nagyon lebuították, leegyszerűsítették, és még jobban felhasználóbarátabbá tették.

Az FPS mértékét megemelték 60-ra, így a vele elkészített játékok még jobb minőségűek és gyorsabbak lettek. A Ruby programozási nyelv ebbe a részben is benne van, így itt is csak az elképzelésünk szabhat határokat annak, hogy milyen játékot is készítsünk. Belekerült még némi változtatás, és újítás is, de ezek nem olyan számottevőek.

Ez a rész kifejezetten a fiatalabb korosztálynak készült, akiknek se kedvük, se erejük nincs arra, hogy komolyabban foglalkozzanak egy ilyen játékkészítővel. Ez a rész visszafejlődés volt a nagy elődökhöz képest. Sokan reménykednek abban, hogy hamarosan kézhez kapunk egy méltó folytatást is.

 

Címkék: pc rpgmaker rpg jatekfejlesztés

komment

süti beállítások módosítása